13. maj 2024 - 23. maj 2024

Rejsekursus: Berlin – musik, kunst, historie // 2 pladser tilbage

Hjem / Ugekursus / Rejsekursus: Berlin - musik, kunst, historie // 2 pladser tilbage

Højskolekursus og storbyrejse i ét. En uge på Askov Højskole og en uge i Berlin – med en perlerække af koncerter, foredrag og lokaliteter.

Kurset begynder med fem dage på Askov Højskole, hvor du bl.a. bliver præsenteret for en perlerække af spændende foredrag og koncert med Schubert-lieder. Derefter rejser vi til Berlin, hvor vi har fem overnatninger. I Berlin skal vi opleve Mozarts Don Giovanni på Staatsoper, Berliner Philharmonien og Staatskapelle Berlin med stjerneviolinsten Leonidas Kavakos. Vi besøger museer og får adgang til Rigsdagsbygningen, sejler på Spree og får en rundvisning i operaen. Og selvfølgelig skal vi se alle de berømte lokaliteter som Brandenburger Tor, Alexanderplatz, Unter den Linden, Checkpoint Charlie, Kurfürstendamm og mange flere.

Udpluk fra programmet i Askov:

• Foredrag om Berlins historie med kursusleder Christian Friis
  • Foredrag om Mozarts opera Don Giovanni med forfater og musikformidler Henrik Engelbrecht
  • Koncert med tenor Mathias Hedegaard og pianist Tove Lønskov
  • Foredrag om Berlins arkitektur og kunst med Anders Troelsen
  • Visekoncert med Kristian la Cour

Udpluk fra programmet i Berlin:

• Don Giovanni på Berliner Staatsoper
  • Koncert med Staatskapelle Berlin i Berliner Philharmonie
  • Besøg på Gemäldegallerie, det lille DDR Museum, Jüdisches Museum (eller Museumsinsel),
  • Byrundture i det gamle Berlin – Nikolajviertel, Berliner Dom, Brandenburger Tor, Reichstag – og den delte by.
  • Rundvisninger i Berliner Staatsoper

Kursusledere

Christian Friis

Christian Friis er cand.mag i idehistorie og Indienskundskab fra Aarhus Universitet. Christian bor i Askov med sin familie og underviser på Askov Højskoles lange kurser og har mange års erfaring både som foredragsholder overalt i landet på Folkeunisitetet, biblioteker, højskoler, mm. og som rejseleder for flere af de store danske rejseselskaber.

Kristian la Cour

Kristian la Cour er konservatorieuddannet og har været ansat på Askov Højskole i mere end 35 år. Det er altid ham, der akkompagnerer fællessangen til morgensamlinger, foredrag og andre arrangementer på højskolen – ikke mindst fællessangsaftenerne ‘Syng i den blå’. Derudover er han kursusleder på en lang række af højskolens korte kurser. I fritiden optræder Kristian som visesanger og er desuden komponist. Han har bidraget med musik til en række sange i bl.a. Højskolesangbogen, DGI-Sangbogen, “100 Salmer”, “Kirkesangbogen” og Sangbogen 2,3 og 4.

kc@askov-hojskole.dk

Det praktiske og formelle

• Vi kører i gen bus til Berlin.
  • Askov Højskole er registreret i Rejsegarantifonden.

Rejsekursus: Berlin – musik, kunst, historie // 2 pladser tilbage

Startdato13. maj 2024