Linjefag

Game Design på Askov Højskole

Lær håndværket

Drømmer du om en game design-uddannelse? På Game Design på Askov Højskole kommer du til at designe og afprøve dine egne spil til computer. Game Design er både for dig, der bare elsker at lege med game design og spiludvikling og for dig, der har planer om at tage en game design-uddannelse, uddanne dig til programmør eller inden for game eller it. Og så får du et fedt højskoleophold med i bagagen.

På linjefaget Game Design arbejder du med spiludvikling. Du lærer spiludviklingens håndværk fra bunden og får nogle solide redskaber til at udtænke nye spilverdener og omsætte ideer til konkrete spil. Du bliver introduceret til udviklingsplatformen Unity og programmeringssproget C#.

Når vi arbejder med spiludvikling, anvender vi Blender til modellering og animation af 3D-objekter. Vi opbygger din praksis trin for trin, så du går fra at programmere et meget simpelt spil til at udvikle skræddersyede spil i dialog med brugere.

Allerførst lærer du at udvikle spil og forstå grundlæggende programmering ved at videreudvikle video tutorials, fx roll-a-ball, space shooter og side-scroller.

Kom og besøg os på Askov – vi betaler transporten. Du bliver vist rundt af underviseren på linjefaget og møder nogle af vores nuværende elever.

5 fakta om Game Design på Askov

1. Man behøver ikke være gamer, det er godt med friske øjne i faget.
  2. Man behøver ikke at kunne, kode, tegne, modellere osv før man starter.
  3. Vi spiller ikke særlig meget i undervisning
  4. Man behøver ikke have en kraftfuld computer.
  5. Vi prøver alt indenfor game design, fra brainstorming, kodning, animation, bruger test m.m.

Hvad siger tidligere elever om Game Design?

“Jeg kan med sikkerhed sige, at jeg har taget den rigtige beslutning for mig selv.”

Thomas Appel

Elev på Game Design i foråret og efteråret 2020

“Askov højskole var det sted, hvor jeg fik en meget bedre forståelse af mig selv”.

Christian Kjærgaard Ibsen

Elev på Game Design i foråret 2022

Undervisningen i Game Design

På Game Design får du en bred indsigt i spiludvikling og uddannelser inden for området. Du lærer om spilvaner og user experience (UX), og du lærer også at udvikle modeller og film i 3D. Igennem undervisningen får du indsigt i, hvordan vi som mennesker bruger spil og andre interaktive teknologier, når vi skal underholdes, lære noget eller samarbejde om at skabe noget nyt.

Du bliver også introduceret til vigtige miljøer inden for spiludvikling, uddannelser, produktionsselskaber, netværk og konferencer.

Når du er på Game Design på Askov Højskole, kommer du også på relevante linjefagsture og ekskursioner. Vi har blandt andet besøgt:

• Unity
  • Kiloo, Knapnok Games og flere store danske spiludviklere
  • VR-virksomheden Khora.

Vi har også haft besøg af Startup-virksomheden KUBO-robots

Mød dine undervisere

Morten Lyk

Morten er uddannet ingeniør og brænder for spiludvikling. Han er i stand til at vise dig, hvordan man udvikler spil fra bunden – alt fra idégenerering, programmering, modellering til færdigt spil. Han har tidligere undervist på Syddansk Universitet i bl.a.  spiludvikling og 3D-modellering. Morten har altid været nørd med interesse i tegneserier, spil og film.

ml@askov-hojskole.dk +45 23 62 37 19

Du vælger selv, om du vil bo alene eller sammen med en anden. De fleste elever bor sammen to og to på højskolen, og for mange af vores elever er det en del af oplevelsen ved at gå på højskole, at de prøver at bo sammen med en anden.

Hvilke fag har jeg ud over linjefag?

Ud over dit linjefag vælger du valgfag og deltager i fællesfag sammen med resten af semestret.

Hvornår vil du på højskole?

Prisen er inkl. højskoletur. Der er ikke højskoletur på 4 og 14 ugers ophold i foråret.
Når du tilmelder dig, betaler du et tilmeldingsgebyr på 500 kr. og depositum på 1.500 kr. i alt 2.000 kr.

Askov Højskole er også …

Valgfag – hvad har du lyst til?

Vi udbyder i omegnen af 20 forskellige valgfag – fra keramik til e-sport. Du fylder selv dit ugeskema med de valgfag, du har lyst til.

Rejs med Askov Højskole

Hvert semester rejser vi til udlandet for at opleve andre kulturer og få indblik i, hvordan mennesker i andre lande lever.

Højskoleliv – Hvad er det?

At være på højskole er en mulighed for at trække vejret, finde sig selv, leve livet og få en afklaring på, hvad man skal, og hvor man vil hen.