Studievejledning og mentorordning

Få hjælp og vejledning under hele dit højskoleophold

Hjem / Studievejledning og mentorordning

Vejledning

Som elev på Askov Højskole får du tilbudt afklarende vejledning om uddannelsesvalg. Vejledningen hjælper dig til at træffe det uddannelsesvalg, der er rigtigt for dig.

Vi hjælper dig med at finde ud af, hvilken retning, du vil gå i. Vi hjælper dig også til at få viden om dine uddannelsesmuligheder og optagelseskrav, så du ved, hvordan du går efter dine uddannelsesdrømme. Har du brug for uddybende vejledning om uddannelse eller personlige forhold, er der mulighed for det.

Mentorordning

Med støtte fra din mentor får du redskaberne til at indgå i samvær og undervisning på lige vilkår med de andre elever. Forløbet giver dig kendskab til dine kvaliteter og begrænsninger på en konstruktiv måde og hjælper dig til et større selvværd.

Gennem samtaler med din mentor får du lagt en god plan for, hvordan du kommer godt videre i dit liv og får en ungdomsuddannelse. Derfor er uddannelsesvejledning en del af mentorforløbet.

For at få del i mentorordningen skal du lave en uddannelsesplan sammen med din UU-vejleder, inden du starter, og du skal gå på højskolen i mindst 12 uger. Du deltager på lige fod med alle andre elever i undervisningen og dagligdagen på højskolen.

Hvis du bliver tilknyttet mentorordningen, bliver du kontaktet af din mentor, når du starter, så I sammen kan aftale, hvor tit I skal mødes og hvad du har brug for i forløbet.

Se mere om mentorordningen og hvordan du får en mentor (hos hojskolerne.dk)

Find det ophold der passer dig bedst

Se hvilke tidspunkter vi kan tilbyde dig et højskoleophold

Se kommende højskoleophold →

Få en rundvisning, se skolen, snak med vores lærere og mød de nuværende elever.

To af vores højskolelærere er mentorer

Ditte Svane

Ditte er uddannet dramaturg og manuskriptforfatter, men betegner sig selv som historiehåndværker. Hun har skrevet og produceret kortfilm, musikvideoer, formidlingsfilm og portrætfilm. Desuden har hun skrevet et væld af teaterstykker og udgivet en roman. Hun er filmlinjens blæksprutte, der underviser i alt fra idéudvikling og manuskriptskrivning til produktion og klippeteknik. Ditte er i øvrigt højskolens festsangskriver og står for den ugentlige sangtime.

ds@askov-hojskole.dk +45 61 20 08 80

Du vælger selv, om du vil bo alene eller sammen med en roomie. De fleste elever bor sammen to og to på højskolen, og for mange af vores elever er det en del af oplevelsen ved at gå på højskole, at de prøver at bo sammen med en roomie.

Hvilke fag har jeg ud over linjefag?

Ud over dit linjefag kan du på Askov Højskole vælge imellem flere valgfag. Nogle ledes af højskolens lærere, andre af eksterne timelærere. Derudover er der fællesfag som er obligatoriske for alle elever.

“Der har været tid og rum til bare at være. Tid til at lære og turde dvæle ved det enkle.”

Nanna Jørgensen

Elev i foråret 2021 på Journalistik

“Jeg kan med sikkerhed sige, at jeg har taget den rigtige beslutning for mig selv.”

Thomas Appel

Elev, forår 2020 og efterår 2020

“Livet skal ikke kun gøres op i penge, men også i oplevelser.”

Elias von Staffeldt

Elias von Staffeldt, journaliststuderende