Hjem / Studievejledning og mentorordning

Studievejledning og mentorordning

Studievejledning

På Askov Højskole lægger vi vægt på aktivt at støtte dig i dine fremtidige muligheder og valg. Vi betragter vejledning som en personlig proces, hvor du selv er ansvarlig for dit vejledningsforløb. Vores mål er at skabe optimale rammer, så du kan bruge dit ophold på højskolen til at opnå klarhed over din fremtidige retning. Dette opnår vi gennem en kombination af fag der inspirere og udfordrer, og en række vejledningstilbud, der inkluderer:

• Afklaring af studie- og karrierevalg: Vi hjælper dig med at identificere og vælge de studie- og karrieremuligheder, der passer bedst til dine interesser og kompetencer.
  • Assistance til kvote 2 ansøgninger og optagelsesprøver: Vores vejledere er klar til at støtte dig i at forberede stærke ansøgninger og klare optagelsesprøver med succes.
  • Eksistentiel livsvejledning: Vi tilbyder dybere samtaler om livets store spørgsmål, hvilket kan hjælpe dig med at finde retning og mening i dit liv.
  • Indsigt i uddannelser og fagområder: Få grundig information om forskellige uddannelsesveje og specialområder, så du kan træffe informerede valg.
  • Lær at træffe valg: Vi udruster dig med værktøjer og teknikker til effektiv beslutningstagning, som vil være nyttige i mange aspekter af dit liv.

Personlig og Afklarende Studievejledning

På Askov Højskole er vores vejledning skræddersyet til at fremme din personlige og uddannelsesmæssige udvikling, så du kan udnytte dit højskoleophold til fulde og træffe velovervejede beslutninger om din fremtid.

Få en rundvisning, se skolen, snak med vores lærere og mød de nuværende elever.

Mentorordning – hvad er det?

På Askov Højskole er mentorordningen en integreret del af din udvikling. Her kan du få en mentor, der støtter dig igennem hele dit højskoleophold. Din mentor vil sammen med dig arbejde for at identificere dine styrker og begrænsninger på en konstruktiv måde, hvilket bidrager til at øge dit selvværd og dine sociale kompetencer.

Gennem regelmæssige samtaler vil din mentor hjælpe dig og sammen vil I udarbejde en god plan for din fremtid, herunder hvordan en ungdomsuddannelse eller tilsvarende kan blive efter dit ophold.

Hvem kan få en mentor?

For at deltage i mentorordningen, skal du, i samarbejde med din UU-vejleder, udarbejde en uddannelsesplan før ankomsten og forpligte dig til mindst 12 ugers ophold på højskolen.

Se mere om mentorordningen og hvordan du får en mentor (på hojskolerne.dk)

Din hverdag på Askov

Som en del af mentorprogrammet vil du naturligvis være helt på lige fod med dine medstuderende, deltage i daglige aktiviteter og engagere dig i skolens sociale liv og fag. Når du ankommer, vil din mentor kontakte dig for at aftale møder og snakke med dig om dine behov i løbet af din tid på Askov Højskole, så mentoren kan støtte dig bedst muligt.

Se et eksempel på ugeskemaet

Mød en mentor

Ditte Svane

Ditte er uddannet dramaturg og manuskriptforfatter, men betegner sig selv som historiehåndværker. Hun har skrevet og produceret kortfilm, musikvideoer, formidlingsfilm og portrætfilm. Desuden har hun skrevet et væld af teaterstykker og udgivet en roman. Hun er filmlinjens blæksprutte, der underviser i alt fra idéudvikling og manuskriptskrivning til produktion og klippeteknik. Ditte er i øvrigt højskolens festsangskriver og står for den ugentlige sangtime.

ds@askov-hojskole.dk +45 61 20 08 80

Du vælger selv, om du vil bo alene eller sammen med en anden. De fleste elever bor sammen to og to på højskolen, og for mange af vores elever er det en del af oplevelsen ved at gå på højskole, at de prøver at bo sammen med en anden.

Hvilke fag har jeg ud over linjefag?

Ud over dit linjefag vælger du valgfag og deltager i fællesfag sammen med resten af semestret.

Valgfag – hvad har du lyst til?

Vi udbyder i omegnen af 20 forskellige valgfag – fra keramik til e-sport. Du fylder selv dit ugeskema med de valgfag, du har lyst til.

Rejs med Askov Højskole

Hvert semester rejser vi til udlandet for at opleve andre kulturer og få indblik i, hvordan mennesker i andre lande lever.

Højskoleliv – Hvad er det?

At være på højskole er en mulighed for at trække vejret, finde sig selv, leve livet og få en afklaring på, hvad man skal, og hvor man vil hen.

“Der har været tid og rum til bare at være. Tid til at lære og turde dvæle ved det enkle.”

Nanna Jørgensen

Elev på Journalistik i foråret 2021

“Jeg kan med sikkerhed sige, at jeg har taget den rigtige beslutning for mig selv.”

Thomas Appel

Elev på Game Design i foråret og efteråret 2020

“Livet skal ikke kun gøres op i penge, men også i oplevelser.”

Elias von Staffeldt

Elev på Journalistik