Økonomisk tilskud/støtte

Muligheder for at søge tilskud

Hjem / Økonomisk tilskud

Hvis du har særlige forhold, har du mulighed for at søge om nedsat pris eller økonomisk støtte til dit højskoleophold.

Her kan du se, hvilke muligheder, der er for at opnå støtte eller nedsat pris for et ophold på Askov Højskole.

Elevstøttefonde

Askov Højskole har to elevstøttefonde, hvor du kan søge om økonomisk støtte, hvis du har særlige forhold, der gør det svært for dig at betale et ophold. For at søge hos elevstøttefondene skal du lave en forhåndstilmelding og derefter skrive en mail til Anne på asl@askov-hojskole.dk med emnefeltet: Tilmelding | Elevstøttefond.

Pitstop – hvis du holder pause fra dit studium

Har du brug for en pause fra studierne?

Hvis du er i gang med en uddannelse og har brug for en pause, kan du komme billigt på højskole. Som studerende, der vælger at tage et pitstop på Askov Højskole, kan du få 33 procent rabat på ugeprisen.

Der kan være mange grunde til, at du som studerende har brug for et pitstop på højskole. Måske kom du for hurtigt i gang med studiet efter din ungdomsuddannelse og kan nu mærke, at du har brug for at trække vejret og prøve noget helt andet – præcis ligesom alle dem, der vælger at tage et sabbatår eller to efter gymnasiet.

Måske er du kommet i tvivl om, om det er det rigtige studie, du har valgt? Her kan et pitstop på højskole også være godt givet ud. I nogle måneder er du væk fra dit studiemiljø og kan fordybe dig i noget helt andet uden at tænke på eksamener og andre krav.

Der kan være andre ting i dit liv, der gør, at du har brug for et pitstop på højskole. Vi har på hvert semester en eller flere elever, der har valgt at tage et pitstop på Askov Højskole.

Er du studerende og vil give dig selv et pitstop på højskole, skal du tilmelde dig og skrive ’Pitstop’ – så kontakter vi dig for at få de oplysninger, der skal til for, at du kan få rabat.

Mangfoldighedspuljen

Puljen for mangfoldighed understøtter aktiviteter på højskolerne, der forventes at medvirke til, at skolerne får en mere mangfoldig elevgruppe, end det er tilfældet i dag.

Mangfoldighed forstås bredt og kan omfatte elevgrupper som fx unge med minoritetsetnisk baggrund, flygtninge med opholdsstatus, unge, der er frafaldet uddannelse og andre, som kan medvirke til, at elevprofilen på den enkelte skole får en mere sammensat og befolkningsrepræsentativ karakter.

Askov Højskole kan søge et eller flere højskolestipendier via mangfoldighedspuljen til konkrete elever. Kontakt os, hvis du tror, at du kan få dækket dit højskoleophold via dette stipendie, så hjælper vi dig.

Vi skal have modtaget din tilmelding til foråret 2024 senest d. 15. november og efteråret 2024 senest d. 15. maj.

Find det ophold der passer dig bedst

Se hvilke tidspunkter vi kan tilbyde dig et højskoleophold

Se kommende højskoleophold →

Få en rundvisning, se skolen, snak med lærerne og mød de nuværende elever.

“Der har været tid og rum til bare at være. Tid til at lære og turde dvæle ved det enkle.”

Nanna Jørgensen

Elev i foråret 2021 på Journalistik

“Jeg kan med sikkerhed sige, at jeg har taget den rigtige beslutning for mig selv.”

Thomas Appel

Elev, forår 2020 og efterår 2020

“Livet skal ikke kun gøres op i penge, men også i oplevelser.”

Elias von Staffeldt

Elias von Staffeldt, journaliststuderende

Du vælger selv, om du vil bo alene eller sammen med en roomie. De fleste elever bor sammen to og to på højskolen, og for mange af vores elever er det en del af oplevelsen ved at gå på højskole, at de prøver at bo sammen med en roomie.