Økonomi

Søg tilskud og støtte

Heldigvis er der en række muligheder for at søge om nedsat pris eller økonomisk støtte til et højskoleophold. Så tag endelig fat i os, hvis du har brug for økonomisk hjælp til at komme på højskole.

Askov Højskoles Elevstøttefonde

Askov Højskole har to elevstøttefonde, hvor du kan søge om økonomisk støtte, hvis du har særlige forhold, der gør det svært for dig at betale et ophold.

For at søge hos elevstøttefondene skal du lave en forhåndstilmelding og derefter skrive en mail til vores højskolesekretær Pernille på pc@askov-hojskole.dk med emnefeltet: Tilmelding | Elevstøttefond.

Pitstop – hvis du holder pause fra dit studie

Kunne det give mening for dig med en pause fra studierne?

Hvis du er i gang med en uddannelse og ønsker at tage en pause fra studierne, kan du komme billigt på højskole. Som studerende, der vælger at tage et pitstop på Askov Højskole, kan du få 33 procent rabat på ugeprisen.

Der kan være mange grunde til, at du som studerende har brug for et pitstop på højskole. Måske kom du for hurtigt i gang med studiet efter din ungdomsuddannelse og kan nu mærke, at du har brug for at trække vejret og prøve noget helt andet – præcis ligesom alle dem, der vælger at tage et sabbatår eller to efter gymnasiet.

Måske er du kommet i tvivl om, om det er det rigtige studie, du har valgt? Her kan et pitstop på højskole også være godt givet ud. I nogle måneder er du væk fra dit studiemiljø og kan fordybe dig i noget helt andet uden at tænke på eksamener og andre krav.

Der kan være andre ting i dit liv, der gør, at du har brug for et pitstop på højskole. Vi har på hvert semester elever, der har valgt at tage et pitstop på Askov Højskole.

Er du studerende og vil give dig selv et pitstop på højskole, skal du tilmelde dig og skrive ’Pitstop’ – så kontakter vi dig for at få de oplysninger, der skal til for, at du kan få rabat.

Højskolestipendiet

Foreningen for alle højskolerne i Danmark har det såkaldte Højskolestipendie, som kan søges, hvis du er med til at mangfoldiggøre højskolens elevsammensætning. Mangfoldighed forstås bredt og kan omfatte elevgrupper som fx unge med minoritetsetnisk baggrund, flygtninge med opholdsstatus, unge, der er faldet fra en uddannelse og andre. For blot at nævne nogle eksempler.

Askov Højskole kan søge et eller flere højskolestipendier via mangfoldighedspuljen til konkrete elever. Kontakt os, hvis du tror, at du kan få dækket dit højskoleophold via dette stipendie, så hjælper vi dig.

Højskolestipendiet har to årlige ansøgningsrunder. For forårssemestret er det 15. november inden start i januar. For efterårssemestret er det 15. maj inden start i august.

Pernille Lund Christensen

Pernille er vores højskolesekretær, der ved rigtig meget om, hvordan man søger støtte til et højskoleophold. Tag endelig fat i Pernille, hvis du vil have hjælp til at undersøge, om du har mulighed for at søge støtte – og hvordan du skal gøre det.
pc@askov-hojskole.dk +45 76 96 18 07

“Det har været så dejligt at møde andre, der også er interesseret i litteratur og vil skrive.”

Emilie Thejl Sørensen

Elev på Litteratur i foråret 2023 og 2024

Elev på Game Design i foråret og efteråret 2020

“Alle lærere har været vidt forskellige, men de har alle sammen fået os elever til at føle os trygge, hørt og set”.

Mathilde Gravenslund Bern

Elev på Filmproduktion i foråret 2022

“Det var bare dejligt at kunne begive sig ind i fællesskabet med det samme, fordi rammerne var så gode for det”.

Benedicte Christensen

Elev på Journalistik i foråret 2022