Hjem / Højskoleophold / Fag / Fællesfag

Fællesfag på Askov Højskole

Når vi har fællesfag, mødes vi på tværs af linjefag. Det er her, vi har mulighed for at fordybe os sammen i både kreative og tidsaktuelle emner.

Morgensamling

Hver morgen mødes alle højskolens elever til en halv time, der er fyldt med kulturelle indslag, oplæg og fælles refleksion.

Fællessang er en del af vores DNA, og derfor starter hver morgensamling med en sang. Vi synger og hører om sangene og deres historiske eller kulturelle sammenhæng. I løbet af din tid på højskolen vil du opleve, at både lærere og elever tager ordet til morgensamling for at fortælle om emner, som de er optaget af.

Fælles Forum

Hver torsdag morgen mødes vi i Hvide Hus til Fælles Forum. Fælles Forum er det ugentlige tjek in og demokratiske møde for alle elever og medarbejdere på højskolen.

Her deler vi info om aktiviteter, fester og andet, alle har brug for at vide. Og vi diskuterer beslutninger, der angår os alle.

Fællessang

Hver onsdag formiddag, lige efter morgensamlingen, samles vi til Fællessang. Det er din chance for at udforske og udvikle din sangstemme i en afslappet atmosfære, uanset om du er nybegynder eller har sunget før. Vi synger både tidløse numre fra højskolesangbogen og nogle af de mere kendte hits. Målet er ikke kun at gøre dig mere komfortabel med at synge, men også at hjælpe dig med at finde din egen stemme.

Eksistens

I faget eksistens bliver du inviteret på en rejse gennem tankerummet, hvor formålet er at udforske og forstå de dybere lag af din egen eksistens og den verden, du lever i. Eksistens er ikke blot et fag; det er en vital del af din almene og demokratiske dannelse. Det er her, du lærer at se verden fra nye perspektiver – fra det filosofiske til det naturvidenskabelige, og alt derimellem.

Fysik

Forestil dig en eftermiddag hvor I konkurrerer i stafetløb, eller oplever suset fra at løse gåder gennem leg. Hver session er en ny chance for at lære, hvad din krop kan præstere, og hvordan du kan bruge den på innovative måder.

Du vælger mellem Fysik eller Krop og Ånd, og har altså kun det ene af fagene.

Krop og ånd

Lad os sammen dykke ned i bevægelsens kunst og sindets ro, og opdag hvordan disse elementer kan skabe en rigere forståelse af både dig selv og den verden, du lever i. Velkommen til Krop og Ånd – et rum, hvor du kan vokse både fysisk og åndeligt.

“Alle lærere har været vidt forskellige, men de har alle sammen fået os elever til at føle os trygge, hørt og set”.

Mathilde Gravenslund Bern

Elev på Filmproduktion i foråret 2022

“Jeg kommer nok mest til at huske de små stunder og øjeblikke. Og så undervisningens frirum til at udforske, eksperimentere og fordybe sig”.

Jacob Michelsen

Elev på Litteratur i efteråret 2022

Elev på Game Design i foråret og efteråret 2020

Du vælger selv, om du vil bo alene eller sammen med en anden. De fleste elever bor sammen to og to på højskolen, og for mange af vores elever er det en del af oplevelsen ved at gå på højskole, at de prøver at bo sammen med en anden.

Hvilke fag har jeg ud over linjefag?

Ud over dit linjefag vælger du valgfag og deltager i fællesfag sammen med resten af semestret.

Valgfag – hvad har du lyst til?

Vi udbyder i omegnen af 20 forskellige valgfag – fra keramik til e-sport. Du fylder selv dit ugeskema med de valgfag, du har lyst til.

Rejs med Askov Højskole

Hvert semester rejser vi til udlandet for at opleve andre kulturer og få indblik i, hvordan mennesker i andre lande lever.

Højskoleliv – Hvad er det?

At være på højskole er en mulighed for at trække vejret, finde sig selv, leve livet og få en afklaring på, hvad man skal, og hvor man vil hen.