Hør om ‘Ærø Manifestet’

Hjem / Events / Hør om 'Ærø Manifestet'

Vær med, når Maj My Humaidan, journalist og forfatter til bestseller-debatbogen ‘Ærø Manifestet’ stiller spørgsmål ved måden, vi har indrettet vores familie- og arbejdsliv på og inspirerer til andre løsninger.

Hvad er egentlig meningen? Det spørgsmål stiller Maj My Humaidan sig selv, når presset om at være på en bestemt måde eller leve op til nogle udefrakommende mål rammer hende selv eller hendes børn. For hvad er egentlig meningen med at skynde sig, hvis man så går glip af det hele undervejs? Hvad er meningen med at blive selvkørende som treårig, hvis man af netop samme grund ender med at bruge de næste årtier på at længes efter fællesskab?

Maj My Humaidan opfordrer til, at vi tager livet i vores egne hænder og skaber en hverdag, der giver mening for den enkelte. Det gjorde hun og hendes mand for mere end 10 år siden, da de flyttede ud af storbyen og skruede ned for deres arbejdstid, mens de skruede op for nærværet og de aktive valg.

Maj My Humaidan maner til mod og omtanke i en tid, hvor både børn, unge og voksne rammes af stress, angst og ensomhed som aldrig før. Hun taler om at trække en streg i sandet, åbne øjnene og vælge livet til fremfor at lade det glide ud mellem hænderne, mens timer, uger og i sidste ende år forsvinder i travlhed og en navnløs længsel efter et ubekendt “mere”.

Oplev et inspirerende foredrag, hvor Maj My Humaidan gennem knivskarpe analyser af de normer, der former hverdagen for de fleste af os og humoristiske historier fra sit eget liv vender vores mest indgroede vaner på hovedet og kommer med enkle råd til, hvordan du med små, effektive greb kan skabe en hverdag, der føles mere som liv end overlevelse.

Om sit foredrag siger Maj My Humaidan: ”At finde meningen med livet betyder ikke, at vi alle skal opsige vores faste arbejde, være selvforsynende og hjemmeskole vores børn. Men det betyder, at vi skal turde spørge os selv og hinanden: ”Hvordan skaber vi balance? Og hvordan skal det føles at gå på arbejde?” Vores muligheder for selv at tage ansvar og skabe en meningsfuld hverdag er mange, og ingen har nogensinde fortrudt, at de stillede spørgsmål ved normerne for at skabe de bedst mulige rammer for dem selv og deres familieliv.”

Maj My Humaidan (f. 1982) er forfatter, journalist og mor til fire. Da hendes børn var små, valgte hun og hendes mand at flytte til Ærø og hjemmeskole og hjemmepasse dem. Det gjorde de i tre år. Sammen afholder de løbende familielejre og retreats med fokus på fordybelse, fællesskab og selvrefleksion. Hendes bestseller-bog ”Ærø-manifestet – om længslen efter et andet familieliv” udkom i 2023 på Gyldendal.

Køb billet

Dato14. juni 2024