Kasper Holten: At lede en drømmefabrik

Hjem / Events / Kasper Holten: At lede en drømmefabrik

Teaterchef Kasper Holten fortæller om sit arbejde som operainstruktør og om at lede Det Kongelige Teater i en tid, hvor alting forandrer sig. Er nationalscenen fortsat relevant, og hvordan?

Kasper Holten har været teaterchef for Det Kongelige Teater siden september 2018.

Han har opsat mere end 75 operaer, skuespil og musicals i en række europæiske lande såvel som USA, Rusland, Israel, Australien, Argentina, Kina og Japan. Han har iscenesat på førende scener som Wiener Staatsoper, Royal Opera House Covent Garden, Deutsche Oper Berlin, Teatro alla Scala i Milano og Teatro Colon i Buenos Aires. Blandt hans seneste opsætninger har været West Side Story på Malmø Opera (2018) og Carmen ved Festspillene i Bregenz (2017-18).

Han var fra 2000-2011 operachef på Det Kongelige Teater, og han stod i denne periode i spidsen for åbningen af Operaen på Holmen. I årene 2003-2006 var han instruktør på den første opsætning af Richard Wagners Nibelungens Ring på Det Kongelige Teater siden 1912.

Fra 2011-2016 var Kasper Holten operachef på Royal Opera House, Covent Garden Operaen i London. Han har tidligere været medlem af Statens Musikråd, Radio- og tv-nævnet og næstformand for Opera Europa. I 2006 blev han udnævnt til adjungeret professor ved Copenhagen Business School.

Foto: DKT/Camilla Vinther

Køb billet