Slagtøjets vidunderlige verden

Hjem / Events / Slagtøjets vidunderlige verden

Foredrag med solojanitshar i DR Symfoniorkestret, Jakob Weber: Slagtøjets vidunderlige Verden.

Slagtøjet er symfoniorkestrets yngste medlem, men samtidig menneskehedens ældste instrument.

Jakob Weber vil gennemgå slagtøjets sprudlende udvikling med fokus på det symfoniske liv og fortælle om de mange specielle og meget forskellige udfordringer, man har som janitshar. Han glæder sig også til at fortælle om sit eget liv, sin vej ind i slagtøjets verden og højdepunkter i hans karriere. Kunsten at tælle pauser og kunsten at kunne spille en rytme til en organisk melodi.

Der bliver selvfølgelig også tid til at stille spørgsmål også om, hvordan “Den klassiske Musikquiz” bliver til, og hvad det vil sige at være solojanitshar?

Jakob Weber, født 1977, begyndte til slagtøj på Københavns musikskole hos Gert Mortensen i 1986. Senere privatundervisning af Uffe Savery. I 1997 blev han optaget på Det Kongelige Danske Musikkonservatorium ved professor Bent Lylloff. I 2001 studerede han på Conservatoire National Supérieur de Musique de Paris. Han aflagde eksamen fra DKDM i 2002 og blev umiddelbart herefter optaget i solistklassen hos professor Gert Mortensen, hvorfra han debuterede 30. marts 2005 med en solokoncert i Diamanten – og med fremragende anmeldelser. I 1995 var Jakob Weber med til at stifte duoen Sax’n’Drums, og siden da har han haft en professionel karriere med stor aktivitet og bredde. Som kammermusiker har Jakob Weber således spillet med blandt andre: Athelas, Figura, Contemporanea, Ars Nova, Cumulus, Royal Danish Brass, Nyt Dansk Danseteater, og Dansk Saxofon Kvartet.

Køb billet

Dato07. oktober 2024