Henrik Engelbrecht: Aksel Schiøtz – lyden af den danske sang

Hjem / Events / Henrik Engelbrecht: Aksel Schiøtz - lyden af den danske sang

Foredrag med forfatter, musikformidler og foredragsholder Henrik Engelbrecht: Aksel Schiøtz – lyden af den danske sang

Ingen var som Aksel Schiøtz indbegrebet af Carl Nielsens og Weyses sange. Operaeksperten Henrik Engelbrecht er bogaktuel med en ny biografi om Schiøtz, og han fortæller den gribende og medrivende historie om hans liv og skæbne – fra ung talentfuld skolelærer i 1930’erne med hang til jazz og kirkemusik over tiden som operaelev ved Det Kongelige Teater, som feteret folkehelt og populær grammofonstjerne under besættelsen … frem til den katastrofale sygdom og forsøget på en ny karriere som baryton og sangpædagog.

Hør om den unge sangers kamp for at få foden indenfor på Det Kongelige Teater – hvor man mente, at man havde rigeligt med tenorer i forvejen – og hør de bedste indspilninger med Aksel Schiøtz undervejs; både som operasanger, som ‘maskeret’ tenor i popbranchen – og selvfølgelig i de danske sange.

Køb billet

Dato24. april 2025