04. februar 2024 - 10. februar 2024

Afrika

Hjem / Ugekursus / Afrika

Du vil få et stort indblik i afrikansk historie, politik og kultur. Det sker gennem en bred vifte af aktiviteter med spændende og sprudlende foredragsholdere, som går i dybden med emner som:

Vores vestlige stereotyper af afrikanerne. Hvordan påvirker det vores samarbejde med kontinentet?
Den gode diktator – findes en sådan?
Hvad skete der med Mandelas Sydafrika – Afrikas håb, Afrikas lokomotiv. Gik dampen af toget?
Hvorfor vil afrikanerne sætte livet på spil for at komme op til os? Hvem er de? Og hvad kommer de til at betyde for Danmark?
Giv en hånd til Afrika. Har dansk u-landsbistand hjulpet Afrika? Vi kigger tilbage og frem. Debat om den første u-landsbistand i Afrika og frem til i dag. Har den hjulpet? Har du hjulpet? Foredragsholdere Peter Tygesen og Jørn Stjerneklar.
Jagten på de vantro i Afrika. – Oplæg fra muslimen og imamen Abdul Wahid Pedersen og præst og teolog, mangeårig fastboende missionær i Tanzania for Luthersk Mission, Flemming Hansen
Historien bag et folkedrab – og konsekvensen med folkemordere forklædt som flygtninge i danske byer.
Slavetiden – den var grim, men i dag er den endnu værre. Hvorfor?

Undervejs i kurset får du også lært noget om jungletrommer og afrikansk dans. Om gode og dårlige kulinariske oplevelser. Om vilde dyr. Og om mærkelige, sjove og indimellem suspekte danskere, som føler sig tiltrukket af de mørke kræfters kontinent.

Medvirkende:

Kjeld Friis og Mads Bischoff, trommeslagere
Peter Tygesen, journalist og forfatter
Alexandre Nsoni, digter
Christian Groes, antropolog og lektor ved institut for Kultur og Identitet ved Roskilde Universitet
Nadia Schilling, biolog i Givskud Zoo
David Zepernick, bestyrelsesformand for Safe and Alive
Morten og Birgitte Wagner, landmandsfamilie som i privatfly har fløjet Afrika tyndt
Abdul Wahid Pedersen, muslim, Imam, Dansk Islamisk Center
Flemming Hansen, præst og teolog, mangeårig missionær i Tanzania for Luthersk Mission
Jes Myhrman, politiefterforsker

Kurset er tilrettelagt af journalist og forfatter Helle Maj og fotograf og forfatter Jørn Stjerneklar. Parret har sammen boet i og dækket Afrika syd for Sahara i snart 35 år. De bor i dag i Cape Town i Sydafrika.

Afrika

Startdato04. februar 2024