29. oktober 2022 - 30. oktober 2022

Efterårsmødet 2022

Hjem / Ugekursus / Efterårsmødet 2022

Med stor glæde inviterer vi vores tidligere elever og alle andre interesserede til Efterårsmøde, der byder på foredrag, koncert, festmiddag, fællessang og
folkedans. Efterårsmødet er en lejlighed til at snuse til højskolelivet igen, fejre jubi­læum og møde gamle højskolevenner. Arrangementerne er åbne for alle.

Lørdag 29. oktober

• 12.00 Frokost
  • 12.45 Generalforsamling i Askov Skolekreds
  • 14.00 Foredrag med journalist og forfatter Leif Davidsen: Fra Lenin til Putin.
    Med udgangspunkt i sin nye historiske roman Lenins bodyguard fortæller Leif Davidsen om arven fra fortiden, der i den grad præger præsident Vladimir Putins Rusland. – Lenins bodyguard er en stort anlagt historisk roman, der foregår i den højspændte politiske periode, som skabte Sovjetstaten og den kommunisme, hvis arv stadig præger Rusland i dag. Romanen begynder i 1910, hvor København en rede for spioner, reportere og revolutionære fra hele verden, og slutter under den russiske revolution i 1917 og efterfølgende borgerkrig.
  • 17.00 Koncert med Jacob Christoffersen & Jesper Bodilsen: Duoloque.
    De 2 prisvindende danske stjernemusikere pianist Jacob Christoffersen og bassist Jesper Bodilsen har spillet sammen i utallige sammenhænge igennem de sidste 20 år og har hver for sig imponerende internationale karrierer, der har bragt dem verden rundt. Begge har flere udgivelser i eget navn og har optrådt med nogle af de mest toneangivende jazzartister på scenen og på indspilninger.

I Duoloque krydser de klinger i det intense og nærværende duoformat, hvor de udforsker den musikalske samtale og den intensitet, der opstår når 2 kreative og lyttende musikere improviserer, leger og lader musikken tale igennem deres instrumenter.

Repertoiret er originale samt velkendte sange, hvor den røde tråd er melodi og spontanitet.
  • 19.00 Festmiddag med fejring af jubilarer i Spisesalen (reserverede borde til jubilarerne) – alle er velkomne. Vi synger fra Højskolesangbogen.
  • 21.00 Folkedans med Annelene Toft Christensen og Nathasja Vosgerau Hansen (Festsalen)

Værter

Rikke Holm

Rikke Holm er uddannet teolog og har været forstander på Askov Højskole siden 2018. Hun kom til Askov fra en stilling som viceforstander på Engelsholm Højskole og har også arbejdet som ungdomspræst og efterskolelærer. Rikke underviser på fællesfaget ‘Eksistens’ og holder morgensamlinger og foredrag. For Rikke er det en stor fornøjelse at være med til at præge Askov Højskole og føre denne helt unikke højskole videre ind i nutiden og lægge spirer til fremtiden. Askov Højskole skal være et sted, hvor alle aldersgrupper kan lade sig inspirere af dygtige lærere og formidlere, og hvor der er plads til fordybelse, forundring og fortællinger.

Lær Rikke bedre at kende her.

rh@askov-hojskole.dk +45 51 56 55 50

Kristian la Cour

Kristian la Cour er konservatorieuddannet og har været ansat på Askov Højskole i mere end 35 år. Det er altid ham, der akkompagnerer fællessangen til morgensamlinger, foredrag og andre arrangementer på højskolen – ikke mindst fællessangsaftenerne ‘Syng i den blå’. Derudover er han kursusleder på en lang række af højskolens korte kurser. I fritiden optræder Kristian som visesanger og er desuden komponist. Han har bidraget med musik til en række sange i bl.a. Højskolesangbogen, DGI-Sangbogen, “100 Salmer”, “Kirkesangbogen” og Sangbogen 2,3 og 4.

kc@askov-hojskole.dk

Efterårsmødet 2022