29. januar 2023 - 04. februar 2023

Grønland – kulturen, fremtiden og stormagternes interesse

Hjem / Ugekursus / Grønland - kulturen, fremtiden og stormagternes interesse

På kurset får du indblik i grønlandsk kultur, Grønlands fremtid og stormagternes interesse. Det sker gennem en bred vifte af aktiviteter. Programmet byder på en lang række spændende foredrag om vores forhold til Grønland og grønlandsk kultur, historie og fremtid. Vi får indblik i politikernes syn på Danmark og Grønland i dag, og deltagerne får mulighed for at være med i debatter undervejs og høre grønlandske fortællinger og musik. Der vil endda være mulighed for at deltage i en workshop om grønlandsk perlebroderi.

En hel dag er afsat til udflugt til det grønlandske hus i Odense. Der bor 15.000 grønlændere i Danmark, men de fleste danskere kender ikke meget til grønlandsk kultur og historie. I Odense har vi inviteret to kvinder med grønlandsk baggrund, socialarbejder Laila Vetterlain og social- og specialpædagog Carmina Guldmann, til en personlig snak om at være en del af en minoritet, forskelsbehandling, mobning og det svære begreb “blanding”.

Kurset er tilrettelagt af journalist, forfatter og tidligere vært på ‘Deadline’ Martin Breum i samarbejde med antropolog og journalist Martine Lind Krebs, der blandt andet har været redaktør for den grønlandske radioavis og kvindemagasinet Arnanut.

Kursusleder

Grønland – kulturen, fremtiden og stormagternes interesse