07. juli 2024 - 13. juli 2024

Kor – klassisk og rytmisk // Én LEDIG PLADS

Hjem / Ugekursus / Kor - klassisk og rytmisk // Én LEDIG PLADS

Der er lagt op til en intens uge med en inspirerende trio: Korlederne Birgit Nielsen og Erik Bjørn Lund samt repetitør Allan Dahl Hansen. Koret udfordres i både det rytmiske og det klassiske repertoire.

I år vil vi arbejde med kormusik af bl.a. Schubert, uddrag af messe i G-dur, Karl Jenkins: Introit, Bob Chilcott, Carol King, Gasolin, Bojesen, Rosendal og Stine Pilgaard.

Gennem ugen vil vi løbende arbejde med stemmedannelse, intonation, præcision og musikalsk udtryk. Nodekendskab og korrutine er gode forudsætninger, men ikke et krav, så længe du har lyst til at synge i kor.

Kirsten Busk har morgensamlinger, højskolesangbogscafe og ‘Scenen er din’.

Midt i ugen tager vi på udflugt til Mandø med Mandøbussen fra Vester Vedsted.

Ugen afsluttes med koncert i Søstrehusets Korsal i Christiansfeld fredag eftermiddag.

Birgit Nielsen – uddannet fløjtenist ved Vestjysk Musikkonservatorium og har desuden efteruddannet sig i klassisk/rytmisk sang og korledelse. Hun er lektor, ansat på VIA UC Læreruddannelsen i Aarhus, hvor hun underviser i musik og solosang og leder seminariets kor. Desuden har hun i 15 år undervist på musikskoler i fløjte og sang og desuden som kor- og orkesterleder. Birgit Nielsen har tidligere været dirigent for det rytmiske Aarhus-kor Looney Tunes.

Erik Bjørn Lund – uddannet ved Det Jyske Musikkonservatorium som statsprøvet musikpædagog i musikledelse og sang. Han er dirigent for Aarhus Kammerkor og har en omfattende virksomhed som kursusinstruktør. Han har tidligere dirigeret Aarhus Studiekor, Aarhus Brassband, Silkeborgblæserne og Skanderborg Brass Band samt medvirket som instruktør ved talrige kor og brassbandstævner. Erik har komponeret og arrangeret en del musik for kor og amatørkor og -ensembler. Desuden er han i samarbejde med sin kone, Kirsten Busk, en flittig børnekorkomponist

Allan Dahl Hansen – uddannet pianist ved Det jyske musikkonservatorium og har studeret musikvidenskab ved Århus Universitet. Han er freelance repetitør og akkompagnatør i et utal af musikalske sammenhænge og genrer, bl.a. ved teatrene i lAalborg, Aarhus, Fredericia og Odense. Han har været kapelmester på Aarhus Studenterrevy, på Team Teatret i Herning og på Gellerupscenen i Aarhus. Han er pianist, kapelmester og arrangør på Den Jyske Operas opsætning af ‘Jul på Slottet’. Han er desuden én af de tre skøre multikunstnere bag opera-satireselskabet ’www.figaros.eu’. Allan Dahl Hansen er fast repetitør for Aarhus Kammerkor, og han dirigerer til daglig kor-ensemblet ‘Harperne’.

Kirsten Busk – bifagseksamen i nordisk litteratur og tysk litteratur ved Teknisk Universitet i Hannover. Læreruddannelse fra Aarhus Seminarium og kandidat i drama. Siden da folkeskolelærer, efterskolelærer og friskolelærer. Har siden arbejdet sammen med Erik Bjørn Lund som kursusleder på ugeprojekter gennem Amtscentralen og VIA for lærergrupper og skoleelever over hele landet. Har produceret børnemusik og børneteater.

Kristian la Cour

Kristian la Cour er konservatorieuddannet og har været ansat på Askov Højskole i mere end 35 år. Det er altid ham, der akkompagnerer fællessangen til morgensamlinger, foredrag og andre arrangementer på højskolen – ikke mindst fællessangsaftenerne ‘Syng i den blå’. Derudover er han kursusleder på en lang række af højskolens korte kurser. I fritiden optræder Kristian som visesanger og er desuden komponist. Han har bidraget med musik til en række sange i bl.a. Højskolesangbogen, DGI-Sangbogen, “100 Salmer”, “Kirkesangbogen” og Sangbogen 2,3 og 4.

kc@askov-hojskole.dk

Kor – klassisk og rytmisk // Én LEDIG PLADS