07. april 2024 - 13. april 2024

Kunst-Litteratur-Historie // FÅ PLADSER TILBAGE

Hjem / Ugekursus / Kunst-Litteratur-Historie // FÅ PLADSER TILBAGE

Gennem inspirerende foredrag, koncerter og udflugter får du på dette kursus indblik i brydninger og tendenser inden for kunst, litteratur og historie.

På forårets Kunst-Litteratur-Historie medvirker blandt andre:

Forfatter Kim Blæsbjerg, der fortæller om sin roman ‘De bedste familier’, der handler om, hvordan giftfabrikken Cheminova på godt og ondt forandrede livet for mennesker omkring fabrikken.

Han fortæller desuden om at vokse op i en vestjysk tavshedskultur. Om hvordan tavshedskulturen har været både en modstander og en drivkraft undervejs i arbejdet. Og om, hvorfor det har været så vigtigt at skrive bogen.

Forfatter Lise Munk Thygesen, som fortæller om sin mormor Tove Ditlevsen og den roman, hun har skrevet om sin familie. En historie om skam, skæbne og tilgivelse. En personlig fortælling om kvinderne i en ikke helt almindelig familie

Tove Ditlevsen skånede aldrig sig selv. Hele Danmark kunne læse om hendes selvmordsforsøg, narkomani og kaotiske familieliv. Toves familie, de ufrivillige biroller i hendes forfatterskab, har været tavse – indtil nu, hvor Lise Munk Thygesen, Toves barnebarn, fortæller sin – og kvinderne i hendes families – historie.

Rakel Haslund-Gjerrild, der i 2021 udgav ‘Adam i Paradis’, en historisk roman, der med inspiration fra maleren Kristian Zahrtmanns (1843-1917) kunst og tid beskriver et menneske, som levede sit liv i kraftige komplementærfarver og paradokser. Vinder af Weekendavisens Litteraturpris 2021.

Du vil møde endnu flere interessante foredragsholdere på kurset, hvor vi også tager på heldagsudflugt, synger sammen og alt det andet, der hører til at være på højskole: Gode samtaler, møder med nye mennesker og dejlige måltider. Download det samlede program her (pdf).

Kristian la Cour

Kristian la Cour er konservatorieuddannet og har været ansat på Askov Højskole i mere end 35 år. Det er altid ham, der akkompagnerer fællessangen til morgensamlinger, foredrag og andre arrangementer på højskolen – ikke mindst fællessangsaftenerne ‘Syng i den blå’. Derudover er han kursusleder på en lang række af højskolens korte kurser. I fritiden optræder Kristian som visesanger og er desuden komponist. Han har bidraget med musik til en række sange i bl.a. Højskolesangbogen, DGI-Sangbogen, “100 Salmer”, “Kirkesangbogen” og Sangbogen 2,3 og 4.

kc@askov-hojskole.dk

Lillian Hjorth-Westh

Lillian er læreruddannet fra Tønder Seminarium. Siden 1977 har hun arbejdet i højskoleverdenen – først på Højskolen Rude Strand og fra 1983 til 2017 på Bornholms Højskole, hvor hun var en del af forstanderparret fra 2007 – 2017.

Kunst-Litteratur-Historie // FÅ PLADSER TILBAGE

Startdato07. april 2024

Slutdato13. april 2024

Pris fra5.350 kr.