06. oktober 2024 - 12. oktober 2024

Kunst – Litteratur – Historie

Hjem / Ugekursus / Kunst - Litteratur - Historie

På Askov Højskoles mangeårige kursus ‘Kunst – Litteratur – Historie’ kan du altid være sikker på at møde en perlerække af aktuelle og interessante foredragsholdere og kunstnere, hvad enten det er forfattere, musikere, billedkunstnere eller andre udøvende. Kurset giver dig indblik i brydninger og tendenser inden for kunst, litteratur og historie.

Ud over foredrag og koncerter på højskolen er der også en heldagsudflugt.

På højskolen får du naturligvis også alt det, der hører et ugekursus til af fællessang, fortællinger og godt fællesskab.

På efterårets udgave af Kunst – Litteratur – Historie kan du blandt andet opleve:

• Jens Andersen, der fortæller om arbejdet med bogen ”Kongeord og kunstnerord”. Jens Andersen har tidligere besøgt Askov Højskole mange gange, hvor han har fortalt om bl.a. Astrid Lindgren, Kim Larsen og Tove Ditlevsen.

• Malene Ravn fortæller om sin seneste roman ”Den virkelige verden” og 1960’ernes LSD-forsøg i kælderen under Frederiksberg Hospital.

• Nadia Kløvedal Reich har givet sit foredrag titlen ”Kunsten at overvinde sig selv”. I foredraget fortæller hun om en ganske særlig opvækst, om at vokse op med drømme og visioner, om at være det loyale barn, der overtager forældrenes livsstil.

• Christine Hesselholdt er forfatter, og i sit foredrag beskriver hun baggrunden og arbejdet med sin seneste roman: “Til lyden af sin egen tromme” om psykiateren Gustava, der beslutter at tage sit eget liv, men kommer ud for begivenheder, der får hende til at ombestemme sig.
  • Lillian Hjorth-Westh holder to foredrag. Det første er ”Rundt om Benny Andersen” og det andet er ”Sigfred Pedersen i ord og toner”.
  • Jakob Weber, solojanitshar i DR Symfoniorkester, fortæller om slagtøjets vidunderlige verden og præsentere en række eksempler fra musikkens verden, hvor slagtøjet spiller en stor rolle.
  • Søren Sætter-Lassen i samtale med sin skuespillerkollega Helle Bøgeskov under titlen ”En aften uden sminke og kostume”. En medrivende artist-talk, hvor Søren Sætter-Lassen og Helle Bøgeskov afslører de utallige facetter af skuespillernes verden. De vil tage os med bag tæppet og ind i rampelysets hjerte, hvor de vil udforske både triumfer og udfordringer ved at stå foran kameraet og på scenen.
  • Heldagsturen går til Galleri Galschiøt i Odense, hvor kunster Jens Galschiøt og en af hans medarbejdere er vores guider. Eftermiddagskaffen nydes på Sortebro Kro i Den Fynske Landsby.
  • Udflugt til Vejen Kunstmuseum

• Absalon String Quartet, der vandt førstepris ved DR P2’s Kammermusikkonkurrence i 2023, giver koncert for os.

Kursusledere

Lillian Hjorth-Westh

Lillian er læreruddannet fra Tønder Seminarium. Siden 1977 har hun arbejdet i højskoleverdenen – først på Højskolen Rude Strand og fra 1983 til 2017 på Bornholms Højskole, hvor hun var en del af forstanderparret fra 2007 – 2017.

Kunst – Litteratur – Historie

Startdato06. oktober 2024