26. maj 2024 - 01. juni 2024

Sommerjazz og blues

Hjem / Ugekursus / Sommerjazz og blues

Åbn saxofonkassen, børst støvet af bassen, få rørt tangenterne, dyrk din sangglæde og find trommestikkerne frem. Spil med på en god gang jazzmusik i en hel uge.

Bliv for en uge en del af livet på Askov Højskole med morgensamlinger, foredrag og koncert med Cæcilie Norby og Lars Danielsson, udflugt til Vadehavet og fællessang. Og tilsæt så masser af musikalsk energi og jazz. Jazzkurset er for alle uanset niveau, og der bliver også rig mulighed for blot at lytte til, nyde og fordybe sig i musikken.

Vælg mellem tre sammenspilshold

Du kan vælge mellem to sammenspilshold, hvor vi spiller jazz og blues samt et tredje hold, hvor der primært arbejdes med sang. Vi improviserer, arrangerer, øver fraseringer og arbejder med rytmer og grooves. Du får en melodisamling, som vi både bruger til jamsessions og på hvert hold.

Hold 1: Jazz og blues med vokalen i front – underviser Lone Selmer

På dette hold skal vi arbejde med vokalens mange udtryk og synge en masse fede numre. Vi vil arbejde solistisk og som kor for hinanden. Vi vil også arbejde med teknik og stemmetræning i det omfang, det er nødvendigt. Først og fremmest skal vi synge, have en fest og nyde forskellighederne i de enkelte stemmer. Undervejs bliver der mulighed for fælles projekter på tværs af holdene.

• Forudsætninger: Det er lige meget, om du har sunget før eller er en erfaren sanger, her undervises på mange niveauer på én gang.
  • Særlige ønsker: Du er velkommen til at medbringe et nummer, du gerne vil synge.
  • Besætning: Udover sangere har holdet plads til en lille rytmegruppe eller en pianist.

Hold 2: Basic Basie Jazz – underviser Filt Kristensen

Vi arbejder med puls, artikulation, rytmisk frasering og dynamik, og vi gør det med udgangspunkt i jazznumre fra “the Great American Songbook”, der vil blive arrangeret specifikt til dette hold. Vi arbejder med sammenspil, improvisation og noget af den teori, der knytter sig til stilarterne.

• Forudsætninger: Elementært kendskab til noder er en forudsætning.
  • Besætning: 10 – 15 blæsere samt 1 guitar, 1 bas, 1 klaver, trommeslager og percussion.

Hold 3: Jazz’n blues with a twist – underviser Assi Roar

Rock’n roll, soul, blues, funk og country. Pop, hip hop – det hele startede med gospel og jazz. Vi vil arbejde med musik fra mange årtier, og det er kun fantasien, der sætter grænsen for, hvad vi kan skabe sammen. Her er plads til forslag, og alt kan ske. Det seje swing og groove, den gode solo, det store blæserarrangement, det simple, det svære, improvisation, musik og genreforståelse er nogle af de vigtige ord. Dog er det vigtigt, at der er plads til grin … og mon ikke, der er myrer i mit øre?

UNDERVISERE

Lone Selmer

Sanger og pianist. Lone er en anerkendt jazz og soul sanger og henrykker mange med sine fine og personlige fortolkninger. Hun er uddannet på Rytmisk Musikkonservatorium i København med sang som hovedfag og har i mange år undervist på Johan Borups højskole i København.

Filt Christensen

Jazzmusiker, arrangør og komponist. Spiller saxofon, klarinet og tværfløjte – se filt-kristensen.dk.

Assi Roar:

Bassist, guitarist, komponist og tekstforfatter. Har spillet og turneret med blandt andre Sanne Salomonsen, Anne Linnet og Thomas Helmig. Er en erfaren underviser fra højskoler til konservatorier i hele Danmark. I dag er han aktiv i blandt andet det legendariske band Burnin’ Red Ivanhoe.

Kursusleder

Sommerjazz og blues