06. juni 2022 - 12. juni 2022

Sommerjazz og blues

Hjem / Ugekursus / Sommerjazz og blues

Åbn saxofonkassen, børst støvet af bassen, få rørt tangenterne, dyrk din sangglæde og find trommestikkerne frem! På dette kursus spiller vi en god gang jazzmusik og dyrker glæden ved det. Du kan vælge mellem to sammenspilshold, hvor vi spiller jazz og blues, improviserer, arrangerer og øver frasering. Vi arbejder med rytmer og grooves. Du får en melodisamling, som vi både bruger til jamsessions og på hvert hold.

Du er en del af højskolens traditionelle liv med morgensamling, foredrag, udflugter og fællessang under hele dit ophold. Glæd dig til en uge med masser af energi og jazz – og tid til at fordybe dig og lytte. I løbet af ugen skal vi opleve koncert med Lone Selmers Kvartet. Du kan vælge mellem to sammenspilshold, hvor vi spiller jazz og blues samt et tredje hold, hvor der primært arbejdes med sang. Jazzkurset er for alle uanset niveau.

JAZZ OG BLUES MED VOKALEN I FRONT – underviser Lone Selmer

På dette hold skal vi arbejde med vokalens mange udtryk. Og synge en masse fede numre. Vi vil arbejde solistisk og som kor for hinanden. Vi vil også arbejde med teknik og stemmetræning i det omfang det er nødvendigt- først og fremmest skal vi synge, have en fest og nyde forskellighederne i de enkelte stemmer. Du er velkommen til at medbringe et nummer du gerne vil synge. Det er lige meget om du har sunget før eller er en erfaren sanger, her undervises på mange niveauer på én gang.

Holdet har plads til en lille rytmegruppe eller en pianist. Der vil være mulighed for fællesprojekter med de to andre hold.

BLUESY JAZZ OG JAZZY BLUES – underviser Finn Poulsen

På dette hold vil vi arbejde med at spille jazz med bluesfeeling og blues med jazzelementer. Numre af fx Ellington, Horace Silver, T-Bone Walker, Muddy Waters og Eric Clapton. Vi vil arbejde med at swinge heftigt eller blidt, spille soli med feeling og intensitet – og med selv at komponere og arrangere et eller flere numre. Besætning: 1-4 blæsere, 1-2 sangere, 1-2 guitarer, keyboard, bas, trommer og percussion.

BASIC BASIE JAZZ – underviser Filt Kristensen

Med udgangspunkt i jazznumre fra “the Great American Songbook”, der vil blive arrangeret specifikt til dette hold, arbejder vi med puls, artikulation, rytmisk frasering og dynamik. Ud over sammenspil vil der blive arbejdet med improvisation og noget af den teori, der knytter sig til stilarterne. Elementært kendskab til noder er en forudsætning. Besætning: 10 – 15 blæsere samt 1 guitar, 1 bas, 1 klaver trommeslager og percussion.

Undervisere

Filt Christensen: jazzmusiker, arrangør og komponist, spiller saxofon, klarinet og tværfløjte – se www.filt-kristensen.dk.
Finn Poulsen: jazzguitarist og mundharpespiller, komponist og fhv. lektor ved DKDM i rytmisk ensembleledelse, guitar og sammenspil.
Lone Selmer: sanger, pianist. Lone er en anerkendt jazz og soul sanger og henrykker mange med sine fine og personlige fortolkninger. Hun er uddannet på rytmisk Musikkonservatorium i København med sang som hovedfag og har i mange år undervist på Johan Borups højskole i København.

Kursus leder:

Kristian la Cour

Kristian la Cour er konservatorieuddannet og har været ansat på Askov Højskole i mere end 35 år. Det er altid ham, der akkompagnerer fællessangen til morgensamlinger, foredrag og andre arrangementer på højskolen – ikke mindst fællessangsaftenerne ‘Syng i den blå’. Derudover er han kursusleder på en lang række af højskolens korte kurser. I fritiden optræder Kristian som visesanger og er desuden komponist. Han har bidraget med musik til en række sange i bl.a. Højskolesangbogen, DGI-Sangbogen, “100 Salmer”, “Kirkesangbogen” og Sangbogen 2,3 og 4.

kc@askov-hojskole.dk

Sommerjazz og blues