26. maj 2024 - 01. juni 2024

Vandring langs Hærvejen // VENTELISTE

Hjem / Ugekursus / Vandring langs Hærvejen // VENTELISTE

Gå med på eventyr på Hærvejen og glæd dig til både at få rørt benene, hjertet og hjernen. Vi får alle sanser i brug, når vi vandrer ad skønne ruter i forsommerens overflødighedshorn af grønt og grokraft.

Hærvejen er fuld af flot og forskelligartet natur og spændende historie, og på kurset får vi det hele. Askov Højskole har Hærvejen lige uden for døren. Med højskolen som base drager vi hver dag ud på eventyr i smukke landskaber og interessante steder på og i nærheden af den årtusindgamle vej på den jyske højderyg, hvor pilgrimme og studedrivere har gået før os.

Undervejs bliver vi klogere på naturen, kulturen og historien. Hver dag har vi dygtige og engagerede fagfolk som guider. De fortæller os om, hvad vi møder på fodrejsen og giver os indblik i alt fra spiselige urter til fortidsminder og fra gamle røverhistorier til nutidens klima- og miljøforhold. Blandt meget andet.

Kurset i 2024 byder blandt andet på:

• I dronning Thyras fodspor: Det hele begyndte i Jelling, og det gør vi også. Vi skal gå rundt i området med palisaderne i Jelling og derfra videre til Jelling Skov, der byder på nogle helt særlige oplevelser, blandt andet fossile bronzealder-/jernaldermarker, der liggger skjult i skovbunden samt et kildekalkbrud, hvorfra der blev hentet sten til byggeriet af Jelling Kirke.
  • Den jyske højderyg: Næste dag begynder vi ved den smukke Nørup Kirke og går gennem skovene omkring Engelsholm og Gødding for at slutte i Randbøldal, hvor den jyske industrihistorie havde sin pendant til Mølleåen ved Kgs. Lyngbye tilbage i begyndelsen af 1700-tallet. Landskabet er meget varieret og forløber på kanten af den jyske højderyg.
  • Dyrehaven ved Haderslev: Lidt øst for Hærvejen finder vi Dyrehaven ved Haderslev. Den ligger smukt i kuperet terræn med udsigt til Haderslev Dam, og her skal vi vandre med den stedlige skytte som kyndig guide.
  • Jelssøerne – og -skovene: Vi følger Hærvejsruten gennem plantage, gamle skove, langs smukke åer og Jelssøerne. Her er masser af gode historier om fortiden og et væld af friske urter at lære om.
  • Kragelund – en lysåben mose: I 2023 blev Martin Sandager året som Årets Dyreven. Han står bag ‘Kragelund – en lysåben mose’, hvor han lader naturen råde og får hjælp af bøfler, vilde heste og andre dyr. Med ham som guide og fortæller kommer vi en tur rundt på de 100 hektar mose og hører om projektet, der er enestående i Skandinavien.
  • Gitte Holtze: Hør foredrag med Gitte Holtze, som både har skrevet bogen ‘Hvad Hærvejen gav mig’ – om at vandre alene og finde sig selv. Hun har også gået på den strabadserende Pacific Crest Trail fra Mexico til Canada.

Hjemme på højskolen får vi selvfølgelig også alt, hvad der hører højskolen til af fællessang, foredrag og festlige timer i godt selskab. I 2024 kan vi blandt andet helt ekstraordinært byde på koncert med den verdenskendte danske jazzsanger Cecilie Norby og bassisten Lars Danielsson.

Vi går 12 -15 kilometer hver dag.

Medbring

Praktisk tøj, gode vandresko eller -støvler, dagtursrygsæk samt kop og drikkedunk.

Kursusledere

Lene Kersting

Lene Kersting er højskolens underviser i keramik, tegning, maleri og glas. Desuden er hun kursusleder på en række korte kurser. Lene er uddannet keramisk designer fra Designskolen Kolding. I en periode har hun studeret på Icelandic college of art and crafts. Siden har hun arbejdet på LEGO og er i dag selvstændig keramiker ved siden af undervisningen. Ud over Askov Højskole underviser Lene på Vejen billedskole/kunstmuseum og Billedskolen Nicolai i Kolding.

lk@askov-hojskole.dk

Mona Østerlund

Mona er uddannet journalist og har i mange år arbejdet som freelancejournalist med at skrive artikler, lave kommunikationsopgaver, bogprojekter og undervisning. På Askov Højskole er hun kursusleder på bl.a. livshistorie- , fugle- og vandrekurser. Derudover underviser Mona på højskolens fire ugers prøveforberedende forløb, Springbræt til journalistik.

mon@askov-hojskole.dk

Vandring langs Hærvejen // VENTELISTE

Startdato26. maj 2024

Slutdato01. juni 2024