Værdigrundlag

Askov Højskoles værdier

Hjem / Værdigrundlag

Askov Højskole og Efterskole er frie skoler. Askov Højskole blev grundlagt i 1865, og Askov Efterskole kom til i 2001. Begge skoler bygger på et grundtvig-koldsk skolesyn.

Rammer

Askov Højskole og Efterskole virker indenfor rammerne af den gældende lovgivning om frie kostskoler. Ifølge loven om frie kostskoler skal skolerne tilbyde undervisning og samvær med følgende tredelte hovedsigte:

• livsoplysning
  • folkelig oplysning
  • demokratisk dannelse

Præmisser

Skolerne i Askov ser i dag nogle væsentlige tendenser nationalt og globalt:

• skærpede krav til de unge, til uddannelserne og til de unges valg af uddannelse
  • de traditionelle fællesskabers betydning viger til fordel for betydningen af mere midlertidige fællesskaber
  • nutidens unge skal selv sammensætte deres egen tilværelse og skabe deres egen identitet
  • øget globalisering som ramme og horisont for hverdagsliv, arbejde og uddannelse

Værdigrundlag

På Askov Højskole og Efterskole tror vi på:

At det er vigtigt at vide, hvor vi kommer fra, når vi skal finde ud af, hvor vi er på vej hen.
Derfor arbejder vi både med vores rødder, vores nutid og vores fremtid.

At mennesker har brug for at tage aktivt del i demokratiske fællesskaber for at vokse i egen identitet og i ansvarlighed for det fælles.
Derfor inviterer vi ind i fællesskaber.

At nysgerrighed, fordybelse og mestring giver udsyn og mening i livet.
Derfor engagerer vi os i eleverne, det faglige og livet omkring os.

22. juni 2021

Selvevaluering 2023

Læs mere om højskolen

Det har været det bedste i mit liv

Egentlig havde jeg ikke selv tænkt på at tage på højskole, men en veninde opfordrede mig til det.

I starten var det ret overvældende, og de første to uger ville jeg hjem. Jeg følte mig usikker og overstimuleret. Mine veninder overtalte mig til at give det en chance, og det gjorde jeg. Heldigvis. For at være på højskole har været det bedste i mit liv.

Hvis du overvejer at tage på højskole, så gør det. Spring ud i det. Du får så meget ud af det både fagligt, socialt og personligt. Giv det en chance, det er bedre, end du tror.

Jeg valgte Askov Højskole, fordi jeg gerne ville have journalistik som linjefag, og fordi der er så mange kreative valgfag. Det elsker jeg at fordybe mig i. Alle lærerne er virkelig engagerede – man kan mærke, de brænder for det, de laver.

Hver gang, vi har lavet et journalistisk projekt, fik jeg et adrenalinkick, når jeg var på research og fandt ud af, at min hypotese holdt stik. Jeg er virkelig vild med at formidle og er i gang med at uddanne mig til journalist på Syddanske Universitet.

Camilla Tonnesen, F21, Journalistik

Fællesskabet er der hele tiden

Da jeg kom, var jeg spændt på at møde de andre, men alle var bare søde og imødekommende. Man kunne bare være sig selv og give den gas.

Der sker noget hele tiden. Man kan godt være på værelset for sig selv og slappe af, men du kan også hele tiden være en del af fællesskabet, for der sker noget hele tiden. Og jo mere, du involverer dig, jo mere får du ud af opholdet.

Jeg valgte Askov, fordi der var en litteraturlinje, og det var som om, undervisningen var designet til mig. Det har været så fedt, og jeg føler virkelig, jeg er vokset på bare tre måneder. Undervisningen bliver tilpasset til os, og jeg har bare rykket mig så meget. Det har givet mig mod på at søge ind på Forfatterskolen.

Jeg har fået nye venskaber og har aftalt at flytte sammen med en rigtig god ven fra højskolen.

Noah Steffensen, F21, Litteratur

Det sociale var det allerbedste

Før jeg startede på højskolen, var jeg nervøs for, om højskoleopholdet ville blive en lige så livsforandrende oplevelse, som jeg havde hørt, det skulle være. Den nervøsitet var helt ubegrundet, for det blev en kæmpe oplevelse.

Højskolen gør rigtig meget for fællesskabet og arrangerer mange ting, men du har selv et ansvar for at blive en del af det, for det er i fællesskabet, du får den store oplevelse.

Askov Højskole er fed, fordi den har så meget historie. Når jeg nævner Askov for andre, er der altid én, der har en relation til skolen. Jeg elsker at være steder, hvor der er en historie, jeg kan blive en del af.

Det allerbedste ved højskoleopholdet var det sociale. At være sammen med andre hele tiden er meget intenst, men jeg er blevet mere udadvendt. Vi griner rigtig meget og laver mærkelige og fjollede ting – alt det, ungdomslivet er og skal være.

Jeg har fået mange nye venner, og fællesskabet med dem fortsætter efter højskolen.

Sofia Maria Madsen, F21, Journalistik