Linjefag

Litteratur på Askov Højskole

Bliv en del af et litterært miljø

På Askov Højskole får du tid, ro og rum til at udforske litteraturen og skrivningen. Vi fordyber os i bøger – og blandt bøgerne i vores bibliotek, som rummer en af landets største private bogsamlinger.

Det, du lærer her, kan du tage med dig videre på universitetet, på en forfatterskole eller du kan lade det være fyld i din rygsæk med inspirerende og uforglemmelige oplevelser. Det er helt op til dig.

Der er ingen krav til dine sproglige evner. Du skal blot have interesse for litteratur.

Litteraturen er et mødested, hvor vi kan forstå os selv og hinanden på tværs af alt det, vi har med. Vi læser fortidens og nutidens forfattere, kendte som mindre kendte. Vi inviterer aktuelle forfattere til at inddrage os i deres litterære univers. Vi debatterer, besøger kulturinstitutioner og tager på inspirerende ture.

Kom og besøg os på Askov – vi betaler transporten. Du bliver vist rundt af underviseren på linjefaget og møder nogle af vores nuværende elever.

5 fakta om litteratur på Askov

1. Vi læser og snakker og skriver om litteratur.
  2. Vi læser nyt og gammelt, dansk og internationalt, kendt og smalt. Vi hører også gerne om dine interesser.
  3. Vores mål er ikke at lære jer noget bestemt om litteratur, men at guide jer ud i dens dybder. Vi ønsker at begejstres(!)
  4.  Vi skriver og læser også egne tekster, både som skriveøvelse og egne projekter. Særligt populært er tekstlæsningen, hvor vi læser hinandens ting og giver konstruktiv kritik. På den måde lærer man bedre at læse sig selv.
  5. Du behøver ikke at have læst og skrevet en hel masse. Det vigtigste er, at du er åben og nysgerrig – og helst er glad for at læse.

Hvad siger tidligere elever om litteratur?

“Det har været så dejligt at møde andre, der også er interesseret i litteratur og vil skrive.”

Emilie Thejl Sørensen

Elev på Litteratur i foråret 2023 og 2024

“Jeg kommer nok mest til at huske de små stunder og øjeblikke. Og så undervisningens frirum til at udforske, eksperimentere og fordybe sig”.

Jacob Michelsen

Elev på Litteratur i efteråret 2022

Undervisningen i litteratur

Hver uge har du cirka 10 timers linjefagsundervisning. Det er som regel lige dele fordybelse og praktik – det vil sige læsning og tid til at skrive.

Vi dyrker læsningen som nydelse og disciplin

Du bliver præsenteret for et væld af tekster inden for mange genrer: lyrik, prosa, drama, og genrelitteraturer som fx fantasy, scifi, horror eller krimi. Hvad end du kommer med af interesse og erfaring, vil vi møde dig, hvor du er – men også gerne udfordre dig.

Det er en kunst i sig selv at læse – og at læse dybt. Du vil opleve, at du bliver ved med at opdage nye betydninger i digtet, romanen, novellen, dramaet osv.. Her skal vi ikke blive færdige med noget værk, ikke redegøre for en bestemt teori, men simpelthen dyrke selve læsningen som nydelse og disciplin.

Dine, og de andre elevers tekster, danner grundlag for arbejdet med et individuelt hæfte i et smart lille format, som vi selv formgiver og trykker. Derudover laver vi sammen en antologi, som efter en kollektiv redigerings- og formgivningsproces trykkes i København og selvfølgelig fejres med en reception.

Mød dine undervisere

Søren Østerlund Christensen

Søren er kandidat i litteraturvidenskab og har i mange år undervist i litteratur og skrivning. Han har erfaring som redaktør for det skandinaviske tidsskrift Vagant, der både omfatter litteratur, musik, film og samfundskritik.
Hans hjertebarn er poesien, men inddrager gerne alt fra filosofi, billedkunst, musik til teologi i sin undervisning. I det hele taget ønsker han at anlægge et bredt og historisk perspektiv, men aldrig miste sansen for det nære og samtidige.
I Sørens øjne er den litterære samtale lige så vigtig som litteraturen selv. Den ene fandtes ikke uden den anden.

sc@askov-hojskole.dk

Jens Kæmpe

Jens er uddannet fra Forfatterskolen og har siden udgivet flere digtsamlinger. Han har en stor passion for digte, som han dagligt brænder igennem med. Og så kommer han fra Samsø, hvor han selv voksede op på en højskole. Jens bruger det meste af sin fritid på at gå meget lange ture. Han elsker at lave mad til sine venner, snakke om litteratur og være vågen om natten.

jk@askov-hojskole.dk +45 29 92 91 87

Du vælger selv, om du vil bo alene eller sammen med en anden. De fleste elever bor sammen to og to på højskolen, og for mange af vores elever er det en del af oplevelsen ved at gå på højskole, at de prøver at bo sammen med en anden.

Hvilke fag har jeg ud over linjefag?

Ud over dit linjefag vælger du valgfag og deltager i fællesfag sammen med resten af semestret.

Hvornår vil du på højskole?

Prisen er inkl. højskoletur. Der er ikke højskoletur på 4 og 14 ugers ophold i foråret.
Når du tilmelder dig, betaler du et tilmeldingsgebyr på 500 kr. og depositum på 1.500 kr. i alt 2.000 kr.

Askov Højskole er også …

Valgfag – hvad har du lyst til?

Vi udbyder i omegnen af 20 forskellige valgfag – fra keramik til e-sport. Du fylder selv dit ugeskema med de valgfag, du har lyst til.

Rejs med Askov Højskole

Hvert semester rejser vi til udlandet for at opleve andre kulturer og få indblik i, hvordan mennesker i andre lande lever.

Højskoleliv – Hvad er det?

At være på højskole er en mulighed for at trække vejret, finde sig selv, leve livet og få en afklaring på, hvad man skal, og hvor man vil hen.